Нека разгледаме кои футболни отбори в страните от Източна Европа се подвизават като железничарски или поне са били такива през годините.
След като в предишни материали ви разказахме за железничарски футблни клубове у нас и на Балканите, нека сега разширим ареала и видим какви и кои са те в Източна Европа.
“Дебрецен”, Унгария

Начални години в сянка
У нас унгарските “железничари” нашумяват, след като преди 14 години изхвърлят родния “Левски” в плейофите на Шампионска лига.
Клубът е основан през 1902 г. по австро-унгарско време под името “Есетертс” ФК и в него са играли само работници в железниците. Организиран футбол се играе обаче чак през 1916 г., участвайки в местни военни шампионати.
С налагането на професионалния футбол “Дебрецен” започва да отстъпва на новооснованите си съграждани от “Бочкай ФК”.
Налагане като водещ клуб
През 1940 г. “Бочкай” се разпада, а “Дебрецен” отново е водещ клуб в града . Стига обаче до изпадане през 1947 г. – първото от 7 изпадания до 1993 г. Тимът дори стига до трета дивизия през 1967 г.
Въпреки че при основаването си клубът играе с настоящите си цветове в червено-бяло, през годините “железничарите” използват и синьо-жълто, зелено, бяло и дори лилаво.
Реорганизацията на футбола през 1949 г. не подминава и Унгария. Тогава в продължение на шест години клубът се казва “Дебрецен Локомотив”, откъдето идва и днешния прякор на тима – “Локи”.
Новият век на успехите
Успешните години за клуба са след политическите промени. През 2005 г. “Дебрецен” за пръв път става шампион на Унгария. Титлата е дублирана две години по-късно. През 2008 г. “железничарите” играят в групите на Шампионската лига, отстранявайки по пътя си “Левски”. В групата си тимът среща “Ливърпул”, “Фиорентина” и “Олимпик” (Лион).
Две години след това е постигнат вътрешен требъл – шампионска титла, Купа на Унгария и Купа на лигата. През 2012 г. пък тимът става шампион без да допусне поражение в шампионата.

“Сандечия” (Нови Сонч), Полша

Начало и рестарт
Основан е през 1910 г. и до Първата световна война е един от силно проспериращите клубове в провинция Галиция.
В края на второто десетилетие на XX-ти век с възстановяването на полската държавност клубът продължава развитието си като работнически спортен. През 1928 г. губи своите бази на ул. “Сенкевич” в града и е принуден да прекрати дейността си.
Когато се завръща на футболната и като цяло на спортната карта през 1931 г., тимът е поставен под шапката на паравоенните железници. Това дава на клуба добри финансови привилегии и за отрицателно време е изградена многофункционална спортна база и модерен за онези времена стадион с дървена трибуна.
Следвоенни реформи на името
С края на Втората световна война и поставянето на Полша в Източния блок, “Сандечия” се трансформира и през 1945 г. приема името “Спортен клуб на Младежката организация на Асоциацията на работническите университети (KS OMTUR)”. Две години по-късно името е променено на “(KS ZZK)”, като клубът е прехвърлен изцяло към железниците. Последната от тези чести смени на името идва през 1963 г. – “Транспортен спортен клуб”. Като такъв “Сандечия” фукционира чак до 1999 г.

Честит юбилей!
Първото по-значимо постижение е спечелената промоция за втора дивизия през 1986 г. В навечерието на своя 100-годишен юбилей, през сезон 2008/09, “Сандечия” за пръв път в историята си печели промоция за “Екстракласа”. Задържа се само сезон там и изпада. И до днес клубът постоянно снове между първите две дивизии в полското първенство.
За “Сандечия” през сезон 2017/18 игра българският нападател Алекс Колев.
“Нива” (Виниция), Украйна

По инициатива на началника на Югозападните железници на СССР Петро Кривоноср през 1958 г. се основава ФК “Локомотив”.
Успехи
Клубът постига успехи главно на регионално ниво преди обявяването на независимостта на Украйна. В следващите години клубът, вече приел името “Нива”, играе във Висшата лига на страната. През 1996 г. дори играе финал за Купата на страната, но губи от столичния “Динамо” с 0:2.
Това дава право на “Нива” да играе в турнира КНК. Първоначално е елиминиран естонският “Садам”, но още в следващия кръг швейцарският “Сион” елиминира украинците.
Време на проблеми
След силния период през 90-те, “Нива” никога повече не играе във Висшата лига, а финансовите проблеми водят до фалит през 2005 г. Впоследствие се създава ново дружество “Нива-Свитанок” (от укр. “зора”). 2 години по-късно старото име – “Нива” – е възстановено, а под “Нива-Свитанок” се състезава младежкият състав на клуба.
Най-силното представяне в историята на клуба е 8-мото място в първия сезон на “Нива” в елита, а в течение на сезона сред треньорите на тима се нарежда и бъдещият тогава треньор на “Левски” Вячеслав Грозни.
“Локомотив” (Москва), Русия

Един от най-разпознаваемите железничарски футболни клубове в световен мащаб.
Наследник е на ФК “Казанка”, който през 20-те и началото на 30-те бил отборът на “Московско-казанските железници”. На 12-ти януари 1936 г., в годината, смятана за рождена на организирания руски футболен шампионат, приема името “Локомотив”.
Първи силни години
Най-силният период на клуба преди политическите промени са 50-те години на ХХ-ти век. Тогава в “Локо” играят бъдещите европейски шампиони от 1960 г. – Владимир Маслаченко и Валентин Бубкин. През 1957 г. пред погледите на близо 103 хил. зрители на “Лужники”, “железничарите” печелят Купата на Русия, побеждавайки съгражданите си от “Спартак”.
Периодът от 70-те до края на 80-те се отличава с нестабилност и изпадане в Първа лига (втора дивизия). Това приключва през 1986 г., когато легендарният играч на клуба Юрий Сьомин застава на поста старши треньор. Той, след седемгодишно изгнания в Първа лига, връща клуба в Премиер лигата. През 1990 г. дори извежда “Локо” до финал за Купата на страната, изгубен от “Динамо” (Москва) с разгромното 1:6.

Ерата “Сьомин”
С идването на Сьомин начело на тима започва нова ера на стабилност в клуба. В началото на 90-те години той за пръв път играе в ЕКТ и трайно се подвизава в подножието на върха. По това време президент на клуба, встъпил в длъжност през 1992 г., е Валерий Филатов. В Русия считат именно тандемът му със Сьомин за решаващ за възхода на “Локо” в онези години. С настъпването на новия век идва и първата титла във витрината на железничарите.
През 2002 г., в края на шампионата, провеждащ се тогава изцяло в топлата част от годината, “Локомотив” и ЦСКА Москва завършват с равни точки и регламента предвижда един директен сблъсък за решаване на спора. Там “железничарите” побеждават с 1:0 и вдигат трофея за пръв път в историята си.

Две години по-късно златните медали отново са окичени на вратовете на играчите на Сьомин. Директен съперник отново е московският ЦСКА, но в класирането “Локо” има точка повече.
През 2005 г. Сьомин напуска “Локомотив”, а клубът и до днес се намира в една нестабилност, редувайки изключително силни сезони с крайно разочароващи такива. В този период “железничарите” стават още веднъж шампиони на Русия – през 2016 г.
“Локомотива” (Кошице), Словакия

Един по-непознат у нас отбор. Напълно логично, с оглед факта, че към момента се състезава в пета словашка дивизия.
Основан е през 1945 г. като “Железничари” (Кошице), а през 1952 г. приема името “Локомотива”. Сред големите успехи на клуба са 3-то място през 1951 г. и сезон 1977/78 и 5-то място през сезон 1976/77, 1980/81 и 1981/82.
“Локомотива” е трикратен носител на Купата на Чехословакия през 1977, 1978 и 1985 г.

Седнали: Житняр, Кохутек, Коленич, Семан, Гаспар, Флешар, Йожа, Черницки и Шефчик
Прави: Мантич, Репчак, Борош, Козак, Урбан, Фаркаш, Суханек, Пенчак, Яцко и Модер
През 1979 г. при едно от участията си в турнира за Купата на УЕФА клубът побеждава “Милан” у дома с 1:0.
“Локомотив” (Тбилиси), Грузия

Отклоняваме се от сърцето на европейския континент към бреговете на Черно море.
Клубът от грузинската столица е основан на 14-ти август 1936 г. като доброволно спортно дружество на железопътните работници.
В него са обединени работници от инженерно-техническия персонал, служители на железопътни производствени институции, транспортно строителство и метро. Също така, студенти и ученици от висши и средни училища от системата на Министерството на железниците.
Най-силните години на грузинските “железничари” от съветския период са в годините преди Втората световна война, когато през 1938 и 1940 г. се изявяват в най-високия футболен ешелон на страната. В останалото време преди политическите промени клубът играе на ниво втора, трета дивизия.
Ситуацията се променя с обявяването на независимостта на Грузия. Клубът тогава се изкачва от трета дивизия във втора, където играе от 1991 до 1995 г., а през 1997 г. е постигната промоция за първа.
Тогава клубът е поставен под ведомството на грузинските железници.
Четири години след дебюта си на най-високата футболна сцена в Грузия, “Локомотив” става вицешампион на Грузия и то два пъти подред – през 2001 и 2002 г. През 2000 и 2002 г. пък на два пъти е спечелена Купата на страната.
Бонус: “Локомотив” (Ташкент), Узбекистан

Може би ще си кажете: “Ама, чакай… Узбекистан не е в Европа”. И безспорно ще бъдете прави. Но поради близостта им (не до там добросъседска) с Казахстан, която се води европейска, решихме да я включим в списъка.
Това е единственият клуб без минало в ХХ-ти век. Поради простата причина, че е основан на 18-ти февруари 2002 г. Както може би се досещате, и той е под ведомството на местните железници от създаването си и до днес включително.
Между 2004 и 2010 г. играе във Суперлигата на Узбекистан. Едногодишното отсъствие от елита е последвано от 11 поредни сезона в елита, като между 2012 и 2019 неизменно завършва на едно от първите две места в класирането.
Върхът на клуба са двете шампионски титли през 2016 (гарнирана и с Купа на страната) и 2017 г. През изминалия сезон “Локомотив” изпада от узбекския елит и в момента води убедително във втора дивизия.

Мнението на “Ритнитопъ”: Много железничарски футболни клубове са създадени от ентусиасти. Те едва ли са си давали сметка, че поставят началото на едни от славните за в бъдеще клубове в своите страни.
Източници:
(1): https://dvsc.hu/klub/tortenelem/
(2): https://sandecja.pl/historia-32
(3): https://www.niva-v.com.ua/club/history/
(4): https://www.fclm.ru/history/
(5): https://sk.wikipedia.org/wiki/FC_Lokomot%C3%ADva_Ko%C5%A1ice#
(6): http://fcloco.ge/locomotive/history
(7): https://en.wikipedia.org/wiki/PFC_Lokomotiv_Tashkent
Be First to Comment